Gradient BiGolden 4 (již se nevyrábí)
nový tandemový kluzák BiGolden4 další generace světově oblíbeného tandemu
PG-Shop.cz : přihlášení
nový tandemový kluzák BiGolden4 další generace světově oblíbeného tandemu
BiGolden 4 nese rysy nové konstrukce a tím jsou i falcon tips
Navrhovat nový tandemový kluzák je pro vývojový tým radostí, ale i velkou výzvou. Nahradit BiGolden3 byla pro tým opravdu mimořádná výzva. BiGolden3 je i po čtyřech letech na trhu nejúspěšnějším tandemovým kluzákem a stále slouží jako měřítko srovnání pro většinu konstruktérů!Tandem, z pohledu vývoje, znamená využít co možná nejvíce z nabytých poznatků, technických řešení a zároveň je skloubit do jednoho dokonalého celku tak, aby výsledek předčil očekávání. Vývoji nového BiGolden4 se vývojový tým Gradientu věnoval osm měsíců, nalétal na šesti různých prototypech spousty testovacích hodin za velmi variabilních povětrnostních podmínek. Vývoj byl velmi přímočarý a efektivní, takže Vám můžeme s hrdostí představit nástupce mezi piloty dnes legendárního BiGoldenu3 – nový BiGolden4.
BiGolden4 – technický popis
Pojďme si projít popořadě, co je nového a vylepšeného.
Vrchlík:
- Zcela nový půdorysný i čelní tvar vrchlíku pro vysokou míru stability při nízkých i vysokých rychlostech letu.
-Nově vyvinuté profily křídla, které zajišťují vysoký výkon, malé síly v řízení, a přitom vysokou stabilitu vrchlíku.
- Zcela nová a přepracovaná vnitřní konstrukce diagonál a výztuh pro co nejmenší spotřebu šňůr a vysokou kompaktnost vrchlíku.
- Nové vyztužení náběžné hrany pomocí speciálních nylonových strun, které vrchlík odlehčily (oproti BiGoldenu3) a zároveň zajišťují vysokou čistotu náběžné hrany. Nové vyztužení náběžné hrany se podílí na velmi příznivých charakteristikách startu.
- Obloukové nylonové výztuhy okolo hlavních poutek, které dokonale roznášejí síly od šňůr do žeber, diagonál a potahů pro vysoké i nízké zatížení. Díky tomu je vrchlík tvarově čistější.¨
- VO systém vstupních otvorů v náběžné hraně pro velmi snadné starty i za bezvětří, dokonalé natlakování vrchlíku ve všech režimech letu, jakož i rychlou a kontrolovatelnou regeneraci po případných kolapsech.
- Falcon wingtip, inovativní tvarování a překroucení koncového oblouku křídla (tzv. uší) pro snížení vlivu indukovaného odporu, a tedy aerodynamického odporu.
- Miniribs pro dočištění tvaru odtokové hrany.
- Skytex Everlast, tkanina s dvojitým zátěrem, výrazně vyšší odolností na náběžné hraně pro dlouhou životnost vrchlíku (bezpříplatku).
Vyvázání:
- Použity jsou šňůry pouze renomovaných výrobců Liros (typ PPSL a DC) a Edelrid (typ Magix Pro), těch nejlepších dostupných na trhu.
- Nové schéma vyvázání s krátkými horními vidlicemi pro snížení celkové spotřeby šňůr a tím i aerodynamického odporu šňůr. Úspora šňůr činí 10 % oproti BiGoldenu3. Nové schéma vyvázání zároveň vhodně tlumí projevy turbulencí, což pro pilota i pasažéra dělá let pocitově klidnějším.
- Nový způsob vyvázání krajní A šňůry pro vytvoření většího zaklopení při manévru uši a tím i dosažení většího opadání.
- Hlavní šňůry jsou kompletně opletené z materiálu Dyneema (typ PPSL, výrobce Liros). Šňůry z materiálu Dyneema vynikají vysokou pevností, vyšší životností a jsou lehčí než šňůry Aramidové, které byly použity pro BiGolden3.
- Hlavní šňůry jsou pro jednotlivé řady barevně odlišené, což výrazně zjednodušuje orientaci a kontrolu šňůr před a při startu.
- Spojovací a horní šňůry jsou bezopletové. Bezopletové šňůry díky zavlékání vykazují vyšší pevnost než stejně silné šňůry opletené. Díky absenci opletu vykazují i nižší aerodynamický odpor tolik ovlivňující výkon kluzáku. Použita je kombinace materiálu Dyneema (Liros DC) a Aramid (Edelrid Magix Pro).
- Šňůry jsou s progresivně odstupňovanými průměry po rozpětí i po řadách, opět pro snížení aerodynamického odporu a hmotnosti.
- V řadách C a D jsou použity smyčky pro snadnou úpravu geometrie při technické kontrole. Toto jednoduché řešení výrazně prodlužuje čas do případné výměny šňůr.
Volné konce:
- Nový systém volných konců a přepracovaný převod trimovacího systému umožňuje dosáhnout vyšší maximální rychlosti.
- Dělené A popruhy pro snadné a rychlé provedení manévru uši.
- Big-ears Cleat system neoprenovým krytem chráněný zásek pro možnost jednoduché fixace krajní A šňůry umožňujeprovést manévr uši bez nutnosti držení A šňůr v rukou a řídit kluzák pomocí řidiček. Neoprenový kryt záseku chrání před nechtěným náhodným zachycením šňůr do záseku. Krajní A šňůra jedělená pro extra jednoduchý servis.
Slovo na závěr:
Vše, co jsme vylepšili, bylo s cílem zvýšit výkon, stabilitu, maximální rychlost a samozřejmě i pasivní bezpečnost.
S cílem snížit hmotnost. BiGolden4 je nejlehčím tandemovým kluzákem od Gradientu.
S cílem zachování mimořádně vyvážených vlastností dosažených již na BiGoldenu3.
S cílem, abyste vy, piloti a pasažéři, mohli hrdě říci: „To je ten nejlepší tandem, na kterém jsem kdy letěl.“
(1) Do celkové spotřeby šňůr jsou započteny i všechny řídící šňůry.
(2) Vzletová hmotnost je hmotnost pilota a pasažéra, včetně všeho vybavení a kluzáku
Horní potah náběžná hrana | Skytex E44 - Everlast, 42g/m2 |
Horní potah | Skytex 38 E25 - Universal, 38g/m2 |
Spodní potah | Skytex 32 E3W - Universal, 32g/m2 |
Žebra nosná | Skytex 40 E29 - Hard, 40 g/m2 |
Žebra nenosná | Skytex 32 E4D - Hard, 32g/m2 |
Diagonály | Skytex 32 E4D - Hard, 32g/m2 |
Hlavní šňůry | Liros Dyneema PPSL 350, 275, 200, 191 |
Spojovací šňůry | Edelrid Aramid 8000/U- 230, 190, 130, 090 |
Horní šňůry |
Edelrid Aramid 8000/U- 090, 070; Liros Dyneema DC 120, 100 |
Řídící šňůry | Edelrid Dyneema 7850-080; Edelrid Aramid 7343-140; Edelrid Dyneema A-10/N-300 |
Popruhy | Mouka Tišnov PAD, 15mm, 25mm |
Kladka řidičky | Riley RM302 |
Karabiny | Maillon Rapide MRDI04.0, MRSI03.5 S12 |
BiGolden4 | jednotky | 37 | 42 | |||
Rozložená plocha | [m2] | 36,50 | 40,50 | |||
Projekční plocha | [m2] | 30,90 | 34,28 | |||
Rozpětí | [m] | 13,92 | 14,65 | |||
Projekční rozpětí | [m] | 10,99 | 11,57 | |||
Štíhlost | [1] | 5,31 | 5,31 | |||
Projekční štíhlost | [1] | 3,91 | 3,91 | |||
Max. hloubka | [m] | 3,17 | 3,34 | |||
Min. hloubka | [m] | 1,01 | 1,06 | |||
Počet komor | 59 | 59 | ||||
Spotřeba šňůr(1) | [m] | 414,34 | 439,15 | |||
Hmotnost kluzáku | [kg] | 6,6 | 6,9 | |||
Vzletová hmotnost(2) | [kg] | 100-190 | 120-225 | |||
Certifikace EN / LTF | B | B |