Hledat

Výrobci

SKY ZORRO - motorářský speciál

Tohle křídlo všechny nadchne cestovní rychlostí a stabilitou - tak jak to umí moderní REFLEX technologie

Více informací


Ceny vidí jen přihlášení
uživatelé s autorizací

Přečtěte si pozoruhodnou recenzi křídla od legendy motorového paraglidingu Tomáše Lednika - vyzkoušel křídlo v mnoha podmínkách a pak také nad vodou se mu pokoušel "uškodit" všemi možnými manévry!

 

Když se křídla pro motorový paragliding s reflexním (auto stabilním) profilem objevila, byl jsem k nim trochu skeptický. Před lety jsem měl možnost vyzkoušet si jedny z prvních modelů nad vodou. Jejich vlastnosti, co se bezpečnosti týká, nebyly dobré. Naštěstí jde vývoj kupředu i v těchto křídlech, a když se mi loni dostalo do rukou křídlo Zorro od Sky Paragliders, byl jsem mile překvapený!

Nalétal jsem na Zorru několik hodin a to jak při přeletu ČR, kdy jsme za tři dny přeletěli naši republiku od západu po východ (630km), tak i při mých testovacích letech s motorem i na volno.

Duchovním otcem – konstruktérem tohoto křídla je Juan Carlos Salvadori z Argentiny. A musím říct že Juan má opravdu cit pro aerodynamiku a konstrukci měkkých leteckých profilů.

 

Start

Při startu křídlo velmi rychle a ochotně vyběhne nad hlavu pilota bez tendence k předstřelu. Křídlo vztlakuje už při relativně malých rychlostech takže délka startu se při správném provedení nemusí oproti běžnému křídlu nijak zvlášť lišit. Je potřeba počítat s tím, že při startu pilot musí s rukama dost hluboko, aby křídlo dříve odpoutal od země. Délku řídících šňůr v základním nastavení samozřejmě ovlivňuje způsob zavěšení motoru ke křídlu!

 

Rychlosti

Křídlo má úžasné rozpětí rychlostí, pilot má k dispozici více než 40km/h, mluvím o rozdílu mezi minimální a maximální rychlostí křídla. Zoro je i na maximálních rychlostech stabilní a velmi dobře ovladatelné. Na naopak minimální rychlost, rychlost kdy se pilot pohybuje blízko „stall“  bodu, bodu přetažení, je velmi čitelná a dlouhá. Při tomto režimu je enormní nárůst sil v řízení, což vnímavého pilota dostatečně dopředu informuje a varuje!

 

SIV manévry

Ověřil jsem si i vlastnosti tohoto křídla při kritických SIV manévrech na volno bez motoru. Můj první poznatek z tohoto testování je, že se s křídlem dá i docela dobře, točit termika. V případě točení termiky je samozřejmě lepší létat s křídlem v základním nastavení tzn. zatažený trim systém a bez sešlápnutého speedu. Při takovém režimu jsou řídící šňůry dlouhé a křídlo začíná reagovat až v druhé polovině rozsahu řízení.

Při všech SIV manévrech se křídlo chovalo překvapivě ukázněně. Při letu na vyšších rychlostech je pro pilota pohodlnější používat pomocné řídící poutka vyvázané do krajní části odtokové hrany (uší), jsou v nich rozhodně menší síly. Ale je možné při tomto letovém režimu použít i hlavní řídící šňůry, což většina výrobců u takových křídel nedoporučuje.

Při asymetrickém zaklapnutí náběžné hrany („klapanec“) se křídlo pootočí o 180 stupňů a znova se nafoukne. Tomuto pootočení se dá zabránit včasnou reakcí pilota a to přiměřeným přibrzděním zdravé (nezaklopené) strany křídla. To platí i v případě, že pilot řídí pomocí krajních pomocných řídících poutek.

Po frontálním symetrickém zaklapnutí náběžné hrany se křídlo bez nutného zásahu pilota plynule vrátí do letového režimu.   

 

Přistání

Vzhledem k tomu, že křídlo letí i na relativně malých rychlostech, dá se přistávat oběma způsoby. A to jak na rychlosti při pozvolném brždění křídla nízko nad zemí tak i způsobem přibližování se na přistání na částečně přibrzděném křídle.

 

"Měl jsem možnost létat na plné rychlosti v turbulentních podmínkách. Bylo to při prolétávání kolem jižní strany pohoří Jeseníků směrem na východ, kdy foukal severní vítr kolem šesti metrů za sekundu. Křídlo je velmi stabilní a turbulence prolétává bez větších potíží. Tím ale nechci říct, že je nesmrtelné. Je nezbytně nutné, aby pilot při vědomém létání v turbulentních podmínkách létal v dostatečné výšce nad zemí (min 500 AGL) a s funkčním záložním padákem!

Křídlo může být vhodné, po konzultaci s instruktorem, i pro začínající motorové piloty. Určitě je vhodné pro motorové piloty, kteří se rádi toulají po okolí. Při větším plošném zatížení si let užijí i piloti s ambicemi soutěžních pilotu."

Tomáš Lednik



 

ZORRO je reflexní křídlo navržené s cílem nabídnout pilotům vysokou úroveň všestrannosti výkonu a řízení bez ohledu na to, zda letíte XC nebo si jen hrajete a bavíte se v místním terénu.

 

Která velikost je nejlepší?

Odpovídající úroveň pilotní dovednosti na plošné zatížení je důležitým faktorem pro bezpečný a zvládnutelný let.

Plošné zatížení hraje velkou roli v tom, jak je Zorro zvládnutelný za letu a je vždy nutné zvážit, která velikost Zorra je vhodná. Jednoduše řečeno, lehčí zátěž = střední dovednost, těžší zatížení = pro pokročilé.

Pro střední dovednostní level bude tedy nejvhodnější zatížení kolem středu rozsahu hmotnosti. Vysoké letové rychlosti jsou dosažitelné.

Jakou velikost?

Vhodný stupeň dovedností při výběru zatížení kluzáku, je důležitý faktor pro bezpečný a kontrolovatelný let.

Zatížení kluzáku reflektuje, jak se ZORRO bude během letu ovládat a měl by na něj být kladen důraz při výběru velikosti křídla ZORRO. Zjednodušeně, lehčí váha = středně lehké ovládání, těžší váha = pokročilejší a dynamičtější ovládání.

Většině středně pokročilých pilotů nejlépe vyhovuje zatížení ZORRA okolo středního váhového rozsahu. Větší a rychleší pohyblivosti dosáhnete lehčím zatížením.

Zkušení piloti pravděpodobně zvolí váhu těsně nad limitem. Prosím, berte na vědomí, že tato uvedené zatížení umožňují ZORRO opravdu vysoké letové rychlosti a ovladatelnost kluzáku se stává náročnější.

 

ZORRO 22 24 26 28 30
Plocha (m2) 22 24 26 28 30
Rozpětí (m) 11,00 11,52 11,90 12,44 12,89
Štíhlost 5,53
Projekční plocha (m2) 18,60 20,29 22 23,68 25,42
Projekční rozpětí (m) 8,76 9,15 9,53 9,89 10,25
Projekční štíhlost 4,13
Počet komor 54
Hmotnost padáku (kg) 5,5 5,7 6,0 6,2 6,5
Vzletová váha(kg) 60-110 70-120 80-130 90-160 110-180
Max. zátěž (EN load test to 5,25 G) 260
Certifikace DGAC / ENDGAC pending



 

Vlastnosti

  • Kompozitní nos - mylarové a plastové výztuhy
  • Optimalizované napětí nosu a vysoké napětí odtokové hrany
  • Všechny kombinace rychlosti možné
  • Žádné špatné reakce, když jsou brzdy ve zrychleném režimu
  • Skytex tkanina
  • Volné konce - součástí ovládání řízení

 

ZORRO - certifikace

ZORRO - manuál



 

Použité materiály:

    • Panely: Skytex 9017 E25, (universal 38 g/m2); Porcher Sport, France
    • Náběžná hrana: Skytex 9017 E25, (universal 38 g/m2); Porcher Sport, France
    • Profily a diagonály: Skytex 9017 E29 hard finish 40 g/m2Porcher Sport, FranceŠňůry
    • Horní galerie: EDELRID TECHNORA 7000-080/7000-065 (0.8 mm / 0.7 mm neopletené šňůry);  EDELRID, Germany
    • Střední galerie: EDELRID TECHNORA 7000-120/7000-080 (1 mm / 0.8 mm neopletené šňůry); EDELRID, Germany
    • Dolní galerie: EDELRID TECHNORA 6843-240/6843-200/6843-160 (2.1 / 1.9 / 1.6 mm opletené šňůry); EDELRID, Germany
    • Řídící šňůry: EDELRID TECHNORA 7000-065 / 7000-080 / 7000-120 (0.7 mm / 0.8 mm / 1.2 mm neopletené šňůry); EDELRID, Germany
    • Hlavní řídící šňůry: EDELRID 7850-200  (1.2 / 1.7 mm Dyneema® opletené šňůry); EDELRID, Německo

    Volné konce

    • 25 mm polyester; Mouka Tišnov, Czech Republic
    • Karabinky: 4.0 Delta; Peguet, France 
    • Kladky: ball bearing Orbit S20, Ronstan, Australia



Košík  

Žádné zboží

Poštovné 0 Kč
Celkem 0 Kč

Košík K pokladně